Onderwijs Festival
Haaglanden
Voorwoord
Wethouder Hilbert Bredemeijer
Introductie door
Kaan, Katherine
Kaan, Katherine
in gesprek met
Splinter Chabot
Lezing Jeany van Beelen,
lector Hogeschool InHolland
Splinter Chabot
in gesprek met
'Damaged Minds'
gespeeld door
Teddy
Voorwoord
Wethouder Hilbert Bredemeijer
▶
Waar ligt volgens u de grootste kans als het gaat om verbetering in de doorstroom naar het hbo?
Betere voorbereiding op havo en mbo (LOB en hbo-vaardigheden)
Betere ontvangst van studenten en meer aandacht aan begeleiding en studentenwelzijn
Collega’s van havo, mbo en hbo moeten meer uitwisselen over inhoud van opleidingen en begeleiding
Introductie door
Kaan, Katherine
▶
Herkent u de verhalen van deze jongeren?
Nee
Een beetje
Behoorlijk
Heel goed
Hoe kunnen we studenten zoals Kaan en Katherine meer inzetten om jongeren te helpen met hun overstap en zo de kansengelijkheid door peers te optimaliseren?
Kaan, Katherine
in gesprek met
Splinter Chabot
▶
Ben je het eens of oneens met de volgende uitspraken?
Op mijn school/scholen worden jongeren gestimuleerd om te doen waar hun hart ligt.
Eens
Oneens
Op mijn school/scholen krijgen kansrijke sectoren aandacht, maar niet ten koste van de talenten van de leerling.
Eens
Oneens
Op mijn school/scholen worden jongeren gestimuleerd om te gaan studeren, al is de kans groot dat ze uitvallen en/of het niet leuk vinden.
Eens
Oneens
Lezing Jeany van Beelen,
lector Hogeschool InHolland
Deel 1
Dit fragment gaat over het keuzeproces van de jongeren.
▶
Wat is naar voor u belangrijkste inzicht als het gaat om keuzeprocessen bij jongeren?
Deel 2
Hier wordt ingegaan op de veranderende beroepenwereld.
▶
Krijgen naar uw mening ontwikkelingen op de arbeidsmarkt een plek in de voorlichting naar jongeren en hun ouders?
Ja, hier is voldoende aandacht voor
Hmm…het zou meer aandacht moeten krijgen in de schoolprogramma’s
Nee, dit staat niet of nauwelijks op het programma van scholen
Deel 3
Wat betekent dit voor het onderwijs?
▶
Welk advies geeft u aan havo, mbo en hbo om de relatie onderwijs- arbeidsmarkt te versterken?
Splinter Chabot
in gesprek met
Jamielee - Deel 1
Splinter gaat in gesprek met Jamielee over de betekenis van de onderkant van de ijsberg.
▶
Hoe zorgen we ervoor dat er meer ruimte komt voor de onderkant van de ijsberg?
Jamielee - Deel 2
Splinter in gesprek over hoe leerlingen en studenten zich beter gehoord en gezien kunnen voelen in het onderwijs.
▶
Hoe kan het onderwijs ervoor zorgen dat leerlingen en studenten zich meer gehoord voelen?
Teddy
Splinter in gesprek over de hulproutekaart voor leerlingen en studenten in het onderwijs.
▶
Wat zijn uw tips voor het onderwijs na het verhaal van Teddy?
'Damaged Minds'
gespeeld door
Teddy
▶
Download hier de songtekst van 'Damaged Minds'
Hoe kunnen we 'verborgen' talenten van jongeren meer benutten in het onderwijs zodat het een versterkende rol krijgt voor de jongeren zelf?
Heeft u tips/ opmerkingen? Welke ondersteunende rol ziet u voor Spirit4you?